Začnime rok 2021 inšpiráciou v žánri, ktorý miluje väčšina fotografov. Kto by nezdvihol fotoaparát, keď sa pred ním rozprestrie dych berúca krajina?!
#CreateYourLight pokračuje 18. témou: #ShootingLandscapePhotos. Tento žáner vám môže priniesť nekonečné potešenie nielen z fotografovania, ale aj z pohybu vonku.
Stefan Forster je fotograf prírody z východného Švajčiarska. Vydal sa do alpskej krajiny s Nikonom Z 7II, aby nafotil krajinárske snímky a zdieľal svoje tipy ako kalkulovať s počasím a pracovať s objektívmi, aby ste zachytili dokonalé svetlo. Prijmite naše pozvanie a pripojte sa k výzve aj vy!
„Som chlapec z prírody, preto bola krajinárska fotografia vždy mojou vášňou. Výzvou pre mňa, tak ako pre množstvo iných krajinárskych fotografov, je zachytiť unikátne zábery a vyhnúť sa opozeraným pohľadom. To je dôvod, prečo rád skúmam odľahlé oblasti bez cestičiek a vyhľadávam nezvyčajné poveternostné situácie. Chcem zachytávať pohľady v jedinečných momentoch.“
Odvaha fotiť z ruky
Väčšinou navštívim miesto mnohokrát predtým, kým nastane správny okamih, keď je svetlo špeciálne a mne sa vydarí záber. Keď ma z Nikonu požiadali, aby som vzal nový Nikon Z 7II do rakúskych Álp, mal som iba dva dni na miesto, na ktorom som nikdy predtým nebol. Ak máte na novom mieste málo času, môže vám pomôcť fotografovanie z ruky.
Fotografovanie krajiny z ruky je nezvyčajné, ale prináša slobodu skúšať nové perspektívy a oveľa rýchlejšie reagovať. V relatívne krátkom čase môžete stihnúť štyri alebo dokonca päť perspektív určitej oblasti v dobrom svetle.
Priznám sa, nemá rád rozkladanie statívu a čakanie. Naopak milujem Z 7II, pretože mi dáva slobodu pohybovať sa voľne. Akoby bol systém stabilizácie Vibration Reduction vyvinutý pre mňa! Fotoaparát je dostatočne odolný, aby som si o neho nemusel robiť starosti, keď sa pri honbe za svetlom rýchlo presúvam z jedeného miesta na druhé.
Loviť svetlo znamená pre mňa znova a znova sa vracať na miesto, kým nebude to správne svetlo, alebo ho doslova prenasledovať, napríklad sledovať dieru v oblakoch. Pre to musíte byť schopný sa presúvať.
Hon za svetlom
Som lovec svetla a veľa času trávim honom za nezvyčajným počasím a svetelnými javmi, ako sú lentikulárne oblaky vo veľmi špecifickom svetle alebo formácii.
Všetko je to o zákonitostiach v krajine a o počasí. Keď si fotenie organizujem sám, plánujem všetko! Predtým ako sa vyberiem na miesto, prezriem si webkamery, aby som mal o tamojšej krajine predstavu. Keď sa na miesto vyberiem prvýkrát, málokedy aj fotografujem. Trávim čas skúmaním a hľadaním niečo magického v perspektíve.
Ani nádherná krajina či kompozícia nestojí za nič, ak nemá krásne svetlo. Svetlo, v ktorom je aj oblak, je najdôležitejšie. Modrá obloha je nezaujímavá. Sivé zatiahnuté oblohy sú nudné. Potrebujem oblaky.
Zákonitosti verzus nevypočítateľnosť počasia
Oplatí sa investovať čas a námahu a naučiť sa zákonitosti počasia a typy oblakov. Nemôžete sa vždy spoliehať iba na šťastie. Myslím si až 80% krajinárskej fotografie je o plánovaní a poznaní a iba 20% je šťastie. Ako krajinárski fotografi máme k dispozícii nástroje, o akých naši predchodcovia ani netušili, a ja ich využívam všetky!
Prezerám si satelitné snímky, aby som mal predstavu, ako sa vyvíja počasie a podľa toho sa rozhodol, ktorý deň si vyberiem do terénu. Dôležitý je smer vetra, ak ho poznáte, budete vedieť, ktoré oblaky prichádzajú.
V krajinárskej fotografii to môže byť jednoduchšie, ako si myslíte. Napríklad, väčšina oblastí sveta má typický poveternostný vzor známy ako počasie v tyle tlakovej níže, ktorý nasleduje po studenom fronte. Môžete si to načasovať. Keď s blížiacim sa večerom odchádza studený front, je veľká šanca, že keď slnko zapadá (smer samozrejme záleží od vašej polohy), posledné lúče zasiahnu oblaky ustupujúceho studeného frontu. Je to nádherné. Aj pri všetkých štúdiách a dôkladnej príprave sa samozrejme môže stať, že vás počasie prekvapí. Nie je 100% predvídateľné a vypočítateľné.
Vzory a slnečné hviezdy
Vždy hľadám vzory v kompozícii. Páči sa mi, keď je v popredí niečo špeciálne a obloha s mrakmi. Milujem vzory, ktoré vytvárajú lúče a keď zo slnka vzniká hviezdica. Na to je potrebný objektív s vhodnými lamelami.
Keď slnko odfotíte mobilom, ostane z neho preexponovaná žltá alebo biela škvrna. Myslím si, že slnko by malo byť prvkom účelne zakomponovaným do obrazu.
Z objektívy sú na zachytenie hviezdice zo slnka perfektné. Zvlášť sa mi páči pevný NIKKOR 20mm f/1.8, zoom NIKKOR 14-30mm f/4 a nový NIKKOR 14-24mm f/2.8. Pri fotení slnečných lúčov nesmiete zabudnúť na správne nastavenie clony (priclonenie na vyššie hodnoty). Najradšej fotím medzi F13 až F16, ale nikdy nie viac ako F22, pretože vtedy je už príliš malá na to, aby objektív ostro zachytil kresbu.
Filtre a uhly snímania
Filtre sú pre krajinárov povinná výbava. Polarizačné filtre používam pri 80% mojich záberov. Nový objektív NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 má plochú prednú šošovku, takže môžete použiť aj kruhové závitové filtre. Je to veľmi užitočné.
Keď fotíte alpskú krajinu, viditeľnosť môže byť obmedzená čiastočkami vody vo vzduchu odrážajúcimi svetlo (opar). V takýchto prípadoch môže polarizačný filter zdvojnásobiť vašu pozorovaciu vzdialenosť a zbaviť vás oparu v obraze.
Na to aby bol jeho účinok čo najvyšší, musíte fotografovať pod určitým uhlom k slnku. Najlepšie výsledky dosiahnete, ak svieti z 90 stupňového uhla zboku. Takéto svetlo mám zároveň najradšej, pretože slnko vytvára výrazné tiene a 3D efekt.
Exponovanie na svetlo
Dynamický rozsah Nikon mirrorless fotoaparátov ja taký široký, že umožňuje naplno využívať „exponovanie na svetlá“. Keď exponujete na svetlá, nastavujete expozíciu snímky najvyššie, ako je to možné pri základnej hodnote ISO. Zachytíte tak maximálne množstvo svetla.
Nastavte fotoaparát tak, aby ste v elektronickom hľadáčiku videli histogram. Pomôže vám to perfektne exponovať. Najjasnejší bod v histograme (hory) musia byť čo najbližšie k pravému okraju (100% biela) ako je možné, ale bez toho, aby sa dotkli okraja histogramu. Pre mňa je najlepšie, keď histogram ukazuje najjasnejší bod 98% alebo 99% bielej.
Dynamický rozsah Z 7II je veľmi dobrý, vďaka tomu môžete v postprodukcii tmavé miesta jednoducho vytiahnuť. Prepálené svetlá miesta však obnoviť nemôžete, preto je treba exponovať na ne.
Manuálne nastavenie vyváženia bielej
Mnoho ľudí si myslí, že počas fotografovanie netreba nastavovať vyváženie bielej, pretože je to jednoduchšie v postprocese. Ak sa chcem opäť vrátiť k fotografiám, ktoré som nafotil napríklad pred dvomi rokmi, nemyslím si, že je jednoduché použiť vyváženie bielej v softvéri.
Ak prejde dlhý čas medzi nafotením a úpravou fotografií, pomôže vám ak ste správne vyvážili bielu už na mieste pri fotografovaní. Používam plne manuálne nastavenie vyváženia bielej. Umožňuje presné nastavenie teploty stupňov Kelvina. Odkedy fotografujem s mirrorless fotoaparátmi Nikon, vidím verné farby na displeji skôr ako stlačím spúšť.
Dobré nastavenie záleží od svetelných podmienok, ale vo všeobecnosti (počas dňa) nastavujem teplotu medzi 5 750 a 6 250 Kelvinov. Keď slnko zapadá, nastavujem až do 7 000 K, počas západu späť na 6 500 a po západe až na 8 000, 9 000 dokonca až 10 000 K.
Ostrosť od popredia po pozadie
Chcem, aby boli moje fotografie ostré v celom obraze. Aby som to dosiahol, nastavím hyperfokálnu vzdialenosť objektívu. Je to vzdialenosť, na ktorú ak je objektív zaostrený, pri danej clone dosiahne najväčšiu hĺbku ostrosti.
Čím väčší uhol záberu (širokouhlejší objektív), tým menšia je hyperfokálna vzdialenosť. Keď fotografujem som zoomom 14-24mm, hyperfokálna vzdialenosť pre 14 mm pri clone f/8 je približne 1,2 m. Je to oveľa bližšie ku mne ako by som fotil na 20 mm. Čím menšia je ohnisková vzdialenosť objektívu, tým väčšia je hĺbka ostrosti.
Páči sa mi, keď je na fotografii ostré popredie, stred, pozadie aj obloha. V tomto ohľade som tradičný krajinársky fotograf.
Malý tip Nikon školy:
Ak chcete na svojom objektíve nastaviť hyperfokálnu vzdialenosť, môžete si vygoogliť „grafy hyperfokálnej vzdialenosti“. Na viacerých webových stránkach si môžete stiahnuť tabuľky so zoznamom hyperfokálnych vzdialeností pre danú ohniskovú vzdialenosť a clonu.
Tipy Nikon školy
Ako nastaviť vyváženie bielej manuálne
Manuálne vyváženie bielej nastavíte jednoducho použitím i-menu Nikon Z fotoaparátov.
Pre prístup do i-menu jednoducho zatlačte i-tlačidlo na zadnej strane fotoaparátu. Vyberte ponuku Vyváženie bielej (White Balance) a zvoľte možnosť „K“ (vyberte farebnú teplotu). Stlačením šípky dole v ponuke vstúpite do menu a zadáte vami požadovanú hodnotu teploty farby a odtieň.
Teplota farby sa meria a udáva v Kelvinoch. Všeobecne označujeme svetlo ako teplé (svetlo sviečky či žiarovky) a studené svetlo (priame slnečné svetlo). Spektrum prechádza od žltej/oranžovej (teplej) ku studenej (modrej). Teplé farby majú nízku hodnotu Kelvinov napr. 2400K, chladné farby majú vyššie hodnoty. Denné svetlo počas zatiahnutého dňa má hodnotu okolo 6500K a svetlo pri jasne modrej oblohe, ktorú môžete vidieť v horách môže byť 15000K a viac.
Keď použijete prednastavené voľby vyváženia bielej vo fotoaparáte, ako „priame slnečné svetlo“ (direct sunlight) alebo „oblačno“ (cloudy), fotoaparát automaticky vyberie správne nastavenie farebnej teploty. Ak však nad nastavením chcete mať plnú kontrolu, dajte na Stefanove rady a vyvážte bielu manuálne.
Neobávajte sa, ak sa vám nepáčia dosiahnuté výsledky, nastavenie Vyváženia bielej môžete v RAW formáte kedykoľvek zmeniť bez straty kvality.
Aké sú vaše krajinárske fotografie? Vyskúšajte Stefanove tipy, ako predvídať počasie, v ktorom chcete fotografovať, aby ste zachytili výhľady v čarovnom okamihu. Podeľte sa s nami o vaše fotografie, zdieľajte ich, použite hashtagy #CreateYourLight a #ShootingLandscapePhotos a označte @nikon_cz_sk.