Človek fotografický je tvor pohodlný. Preto napriek zvyčajným prednostiam pevných ohnísk (ostrosť, hladší bokeh, veľkosť…) vymyslel a používa zoom objektívy. Čím väčší zoom, tým lepší! Dúfam, že trochu irónie v mojom „hlase“ cítite. Prečo? Lebo vyrobiť kvalitný transfokátor je náročná úloha. Zvlášť, ak má byť za ľudovú cenu. Poznáme objektívy s 20+ násobným zoomom za 300€ a vieme, že degradujú senzor zrkadlovky na úroveň lepšieho kompaktu. Nehovoriac o tom, že majú na dlhom konci svetelnosť f/6.3, ktorá núti fotografa používať vyššiu citlivosť ISO aj tam, kde to nie je potrebné a niekedy vyslovene nežiadúce. Aký je teda ešte prijateľný zoom, v akej svetelnosti a za akú cenu? Mám pre vás jeden tip. Nikkor AF-S 24-120mm f/4 G VR.
Parametre
Ohnisková vzdialenosť: 24 – 120mm
Svetelnosť (Fmax): f/4
Minimálna clona (Fmin): f/22
Konštrukcia objektívu: 17 prvkov v 13 skupinách (s dvoma sklenenými prvkami ED, troma asférickými šošovkami a antireflexnou vrstvou Nano Crystal Coat)
Obrazový uhol: 84° – 20° 20′ (61° – 13° 20′ na fotoaparáte Nikon DX)
Minimálna vzdialenosť zaostrenia: 0,45 m
Maximálny reprodukčný pomer: 0,24x (pri nastavení teleobjektívu)
Lamiel clony: 9 kruhových
Zaostrovanie: Automatické zaostrovanie pomocou vstavaného ultrazvukového motora a manuálne zaostrovanie
Režimy zaostrovania: M/A a M
Veľkosť filtrového závitu: 77 mm
Rozmery: 84 x 103,5 mm
Hmotnosť: 710 g
Ako vidíte, objektív má svoje rozmery, váhu a cenu. Ale zároveň je plný poctivého skla, ktoré neurobí z vašej zrkadlovky kompakt. Konštantná clona f/4 v celom rozsahu zaručuje stabilnú kombináciu expozičných veličín (čas, ISO, clona) na každom ohnisku. Ak nie ste na marketingové reči a naozaj chcete za svoje peniaze dobrý produkt, dočítajte túto recenziu do konca. Práve ste totiž naďabili na objektív, ktorý má slušný rozsah ohnísk pre všestranné použitie a zároveň ho môžete využiť aj na náročnejšie aplikácie. Na jednu z výstav som tlačil niekoľko fotografií nafotených pomocou Nikonu D800 a tohto objektívu vo veľkosti takmer 1m.
Nepostrehol som nijaký problém s ostrosťou a dostal som kladnú odozvu na stabilnú a vyrovnanú technickú kvalitu fotografií z celej výstavy. Pritom ostatné fotografie boli zachytené špičkovým profi objektívom Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8 G VRII a niekoľkými vynikajúcimi pevnými ohniskami. Netvrdím, že v naozaj extrémnych rohoch obrazu nezbadáte malý pokles kresby, zvlášť pri otvorenej clone F4. Ale nie je to v miere, aby to vadilo na výstavnej fotografii. Preto, ako vo viacerých článkoch, aj tu vás chcem povzbudiť, aby ste menej počítali pixely v rohoch objektívu a radšej vzácny čas venovali foteniu. 😉
Objavíte aj aberáciu – farebné kontúry na kontrastných hranách. U tohto objektívu je zelená a ružovo-červenkastá, v protisvetle v okrajových oblastiach pomerne výrazná. Chromatická aberácia sa dnes veľmi ľahko odstraňuje automaticky v lepších RAW editoroch. Prikladám obrázok, ktorý to demonštruje. Celý môj zásah v Adobe Photoshop Lightroom pritom bol len zaškrtnutie políčka Korigovať chromatickú aberáciu a zároveň som zaškrtol aj Aplikovať profil objektívu. Lightroom tým korigoval nielen aberáciu ale aj vinetáciu. Tieto úpravy si môžete aplikovať už pri importe všetkých fotografií do programu a tak sa s aberáciou, vinetáciou a skreslením nikdy nemusíte stretnúť. Fotoaparát vie tieto korekcie aplikovať priamo do JPG, čiže ak sa vám nechce pracovať s PC, máte po starostiach.
Tento objektív som používal takmer dva roky a robil mi spoločnosť všade tam, kde som bol lenivý meniť inak veľmi obľúbené pevné ohniská. Vychádzky do mesta, cestovanie, dokumentovanie… Dá sa použiť pri ohnisku 120 a otvorenej clone f4 aj ako portrétny objektív. Rozostrenie neutrálneho pozadia je pekne hladké, ostré svetlá pri nočnej fotografii, rozostrené do kruhov, majú vo vnútri štruktúru zo sústredených kruhov – tzv. onion (cibuľový) efekt.
Objektív nemôže pre svoju zložitú optickú sústavu s asférickými a ED členmi konkurovať špeciálnym portrétnym objektívom, ale nebojte sa, na cestách ním môžete zachytávať výborné cestovateľské portréty.
Výkon objektívu v protisvetle záleží od zdroja svetla a jeho umiestnenia. Na tak komplexný zoom odolnosť voči jednoduchému aj silnému protisvetlu je dobrá. So slnkom v zábere zvyčajne nebudete mať nijaký problém. Navyše pri silnejšom priclonení bodové svetlá začnú byť rendrované ako hviezdice, čo zvýši atraktivitu nočných záberov a slnka.
Môj objektív nakoniec skončil u kamaráta, ktorý často fotografuje reportáže a zíde sa mu teda viac ako mne. Ale odporúčam ho každému, kto chce univerzálny objektív s veľmi praktickým rozsahom ohnísk, dobrou optickou kvalitou a spracovaním. Zachytíte ním širokouhlé krajinky, detaily, zátišia, portréty, v podstate všetko, čo vás na bežnom výlete či dovolenke môže stretnúť.
9 komentáre
Dobrý deň,
zaujímal by ma ako by si počal tento objektiv na apsc cipe napr. na d7000,d7100,d7200.
Kedže došlo by k využitiu stredovej časti objektívu počínal by si po optickej stránke lepšie ako napr 16-85. Samozrejme o rozsahu ohnisk teraz neuvažujme.
V´daka
Pozdravujem,
to si netrúfnem povedať bez exaktného porovnania. Mal som Nikkor 16-85mm na Nikone D300 a zdal sa mi byť minimálne na rovnakej úrovni ako tento objektív 24-120mm. Je pravda, že na tomto objektíve by v prípade APSC cropu bolo využité to najlepšie, ale či by to predčilo 16-85mm to neviem.
Pekný deň
mala som doteraz D90 + 18-105. Ak by som prešla na Full frame, tento by plnohodnotne nahradil to, na čo som zvyknutá u D90?
24-120 vs 27-150. 120mm vs 150mm nie je taky vyznamny rozdiel, zvlast ked FF bude mat vyrazne viac MPix ako 12 MPix na D90, kde sa potom z FF fotografie orezom-cropom sa da dohnat rozdiel 30mm. Podstatne prijemnejsie bude 24mm vs 27mm, z 27mm zaberu sa zaber ekvivalentu 24mm vyrobit neda. 🙂
Dobry den chcem sa opytat ci je to vhodna nahrada za nikkor 18-200mm alebo 70-300VC aj ked viem ze sa to neda porovnavat ,lebo hladam univerzal aj na prirodu ,an architekturu ,dakujenm za odpoved.
Dobrý deň, podľa Vašich slov odhadujem, že máte APSC zrkadlovku, keď používate 18-200mm. Kvalita objektívu je vyššia ako spomínaných dvoch, akurát musíte byť uzrozumení s rozdielnou ohniskovou vzdialenosťou. Na architektúru som si nie celkom istý, keďže 24mm ohnisko na DX formáte je 36mm. Neviem, či Vám nebude chýbať práve širokouhlé ohnisko.
Pozdravujem vsetkych,
kontrolna otazka, ktoru mozno riesili viaceri z Vas – bez ohladu na nizsiu clonu oproti 24-70, je tento objektiv vhodny ako „walk around lens“ pre bezne reportaze z podujati (samozrejme za predpokladu vhodneho svetla – najcastejsie denne svetlo).
Dik.
Dobrý deň, áno, je na to vhodný, rozsahom dokonca vhodnejší. Čo sa týka svetelnosti, to ste vyhodnotili sám – je to jedno clonové číslo rozdiel. Najväčší rozdiel by som skôr videl v rýchlosti zaostrovania v slabom svetle, kde je 24-70 f/2,8 o niečo rýchlejšia a spoľahlivejšia. Za denného svetla je tento objektív takmer to isté, čo profesionálny 24-70.
Už dlhšiu dobu po ňom poškuľujem pre moju D850 a D750. Nakoľko mám aj 24-85 mm, 1:2,8-4 D, ale na cestovanie by bol tento objektív 24-120 mm asi lepší. Kvalita vyzerá tiež dobre.